torsdag 11 december 2014

Glöggtryffel med smak av tranbär



Ingredienser:

150 g mörk choklad
50 g ljus choklad (jag använde Fazer)
1 dl vispgrädde
25 g smör
1 tsk honung
2 msk tranbärsglögg (jag använde ICAs alkoholfria)
Kakao att doppa tryfflarna i

Gör så här:
1. Klä en form (ca. 15x25cm / 20x20cm) med bakplåtspapper eller plastfolie.
2. Finhacka chokladen.
3. Koka upp grädde, smör och honung i en kastrull. Ta av från värmen och tillsätt chokladen på en gång och vispa smeten slät för hand. Tillsätt sedan glöggen och vispa slät igen. Du kan givetvis byta ut tranbärsglöggen mot någon annan glöggsmak om du så önskar! Jag tycker att det blir en härlig, mörk, mustig julsmak av tranbärsglöggen, men smaken är som baken - eller hur? ;)
4. Häll därefter upp smeten i den klädda formen och ställ in i kyl i minst 4 timmar.
5. Skär upp i tryffelbitar. Det är nu det blir lite klurigt. Tryfflar är ganska mjuka, så för att undvika att kniven fastnar när du skär så sköljer du den under varmt vatten och torkar av den innan varje knivdrag. Och eftersom den är så mjuk är det lätt att den smälter ihop igen efter du har skurit, så ett tips är också att bara skära några rutor åt gången, doppa de bitarna i kakao och skära några till, doppa, o.s.v.

Förvara kallt fram till servering.

De här tryfflarna var tänkta som en liten julklapp till min svärmor, men frågan är om de räcker så länge?! Jag och pojkvännen har redan knyckt några från kylen, haha. De är ju bara så härligt goda och lena på tungan (och supergoda till kaffe) - kanske får jag göra en sats till innan veckan är slut, haha!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar