fredag 28 november 2014

Frostiga ljuslyktor av vinglas

Detta lilla pyssel är hur lätt som helst och dessutom otroligt billigt, lätt att variera och tar inte många minuter från start till slutfört projekt! Jag gjorde mina igårkväll innan jag skulle sova och passade på att ta lite bilder för att visa er här på bloggen :)



Du behöver: vanligt strösocker, en äggvita, en pensel och valfria glas (undvik dock för smala glas med liten öppning, t.ex. champagneglas då det blir för varmt och glaset riskerar att spricka/sprängas),


Du börjar med att pensla utsidan eller insidan av glaset (jag penslade insidan som på bilden) med äggvita.


Häll sedan strösocker i glaset och rotera sockret runt tills det täcker hela insidan (eller strö sockret på utsidan av glaset om du penslat med ägget där tills utsidan är täckt).
Om det blir tomma fläckar, alltså fläckar där sockret inte fastnat, så penslar du bara försiktigt med mer äggvita och häller på socker igen.


Låt torka.
Klart!
Lätt, va? ;)


Det blir så otroligt mysigt och det går som sagt att variera hur mycket som helst. Bind lite snöre runt, droppa i karamellfärg... Låt fantasin flöda! Men tänk ha alltid brandsäkerheten i åtanke :)


2 kommentarer:

  1. Shit vad mysigt! Det måste jag testa imorgon! :D
    Det vore kul om du kunde blogga din önskelista! Tycker sådant är jätteintressant ^^

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja gör gärna det! Det blir så fint. Och blir det fel är det bara att diska och börja om ;)

      Åh, vilken bra idé! Ska se vad jag kan göra :)

      Radera